De kwaliteit van het individu wordt in hoge mate bepaald door de kwaliteit van de organisatie. Zelfs de meest competente medewerker zal minder presteren in een organisatie die onduidelijk is, weinig ondersteunt of onvoldoende faciliteert.
Bij Prestatiemanagement wordt op elk niveau eigenaarschap voor heldere, meetbare doelstellingen benoemd. Met voordelen voor werkplezier en rendement. BAPAS helpt bedrijven en organisaties pragmatisch en kosteneffectief met de overstap naar Performance Management.
Met Prestatiemanagement zet uw organisatie een belangrijke stap naar effectieve bestuurbaarheid en beter resultaat. Maar ook naar hogere personele tevredenheid en betrokkenheid, meer werkplezier, minder verzuim en lager verloop. Medewerkers committeren zich, krijgen eigenaarschap voor hun doelstellingen. Competente medewerkers kunnen zich objectief onderscheiden, minder goede medewerkers hebben handvatten voor ontwikkeling.
De beslissing Prestatiemanagement in te voeren kan zowel strategisch als tactisch zijn. In de praktijk komt elke onderneming of organisatie tot de invulling die past bij haar aard en structuur. Wel zijn er vaste uitgangspunten en ingrediënten:
In een goed Prestatiemanagementsysteem zijn de doelen van de organisatie diep naar beneden doorvertaald. Elke functie is resultaatgericht beschreven: niet meer in taken (‘input’), maar in resultaten waarin de taken moeten ‘resulteren’ (‘output’). De functie is opgedeeld in resultaatgebieden, resultaatdoelstellingen en de resultaten voorzien van hun prestatie-indicatoren of KPI’s.
Idealiter zijn per functie ook de kritische competenties benoemd volgens uw eigen competentiesysteem (of dat van BAPAS). De leidinggevende heeft middels de KPI’s zicht op voortgang en draagt zorg voor vervulling van de randvoorwaarden die ‘onder hem’ benodigd zijn voor succesvol functioneren. Iedereen kijkt en werkt dezelfde kant op.
Invoering van prestatiemanagement wordt vaak onnodig complex voorgesteld. Maar het kan ook pragmatisch: geen abstracte theorieën, wel praktische training, instructie en aanwijzingen. Het invoeren van prestatiemanagement gebeurt projectmatig in 2 stadia:
Stadium 1. Resultaatgerichte functiebeschrijving (RFB's)
RFB’s vormen het startpunt van prestatiemanagement. Samen met de klant vertaalt BAPAS de functies en de traditionele taken naar doelstellingen en KPI’s. Hiermee ontstaat het gereedschap om gericht naar prestaties toe te werken, resultaten te analyseren en voortgang te bewaken. Ook de kritische competenties worden benoemd, al dan niet samen met hun onderliggende gedragsindicatoren.
Resultaatgerichte functiebeschrijvingen hebben minder nut als ze niet echt in alle geledingen van de organisatie worden geïntegreerd.
Die integratie gebeurt in stadium 2.
In trainingen en workshops komt aan de orde hoe bij prestatiemanagement de overlegstructuren in te richten, hoe op andere manier leiding te geven, hoe nu effectiever de bila’s in te richten en objectiever de plannings-, functionerings- en beoordelingsgesprekken te voeren. Ook leren wij u hoe te sturen op meetbare ontwikkeling en hoe het prestatiemanagement te onderhouden, de KPI's bij te stellen en te prioriteren:
Stadium 2. Trainingen, workshops en aanwijzingen
|