Waar liggen de sterkten en ontwikkelpunten van een medewerker of manager? Welke competenties zijn voor verbetering vatbaar? En op welke aspecten? Bij 360 graden feedback komt het antwoord rechtstreeks vanuit de praktijk: via online enquêtering van collega’s, medewerkers, leidinggevende en soms ook klanten. Alle feedbackgevers zijn nauw betrokkenen bij het functioneren van de ‘centrale persoon’ en beoordelen diens gedrag vanuit de praktijk.
360° feedback is daarmee een krachtig hulpmiddel voor het signaleren en in kaart brengen van verbeterpunten op functioneel gedrag. De uitkomsten van een 360° onderzoek vertellen veel over iemands effectiviteit op de werkvloer. Ze zetten aan tot kritische zelfreflectie en helpen bij de verdere ontwikkeling op verbeterpunten.
Door de enquête breder uit te zetten onder een groep medewerkers of managers – bij voorbeeld een sales of een management team - ontstaat, naast individueel, een collectief sterkte/zwakte beeld van een groep medewerkers, een team of zelfs hele afdeling.
Een 360° onderzoek bestaat uit een online enquête met circa 60 vragen over functierelevant gedrag. Dit gedrag wordt beoordeeld door (8 á 10) respondenten die hun feedback geven vanuit de directe werkomgeving rond een ‘centrale persoon’.
De enquête-vragen worden in overleg met de organisatie bepaald. BAPAS geeft een voorzet. Gebruikelijk is de vragen te koppelen aan de competenties die verbonden zijn aan de functie van de medewerker, en aan hun zogenaamde gedragsindicatoren. Beide kunnen per functie en organisatie verschillen. Dit maakt de vragen voor de respondenten maximaal ‘herkenbaar’.
Anonimiteit voor de individuele respondenten wordt bereikt door de waarderingen binnen een subgroep, bijvoorbeeld ‘medewerkers’, te middelen. Individuele feedback is dan niet te herleiden tot de persoon zelf. Naast de waarderingen op functie-relevant gedrag is er ruimte voor vrije opmerkingen. Het geheel wordt gegoten in een heldere rapportage.
De uitvoering van de 360° enquête gebeurt online. BAPAS verzamelt vooraf – via de centrale persoon of HR - de namen, emailadressen en ‘rollen’ van de feedbackgevers. Aansluitend versturen wij de uitnodiging om op de enquête te responderen en bewaken wij de tijdige beantwoording.
Bijzonder in de 360° feedback opzet is dat ook de centrale persoon de enquête beantwoordt. Hij waardeert daarmee als het ware zichzelf. Interessant is dan natuurlijk de mate waarin iemand zichzelf onderschat of juist overschat ten opzichte van zijn omgeving. Opvallende verschillen hierin leveren extra prikkels om eigen ineffectief gedrag te herkennen, te duiden en te verbeteren.

BAPAS richt de 360° enquête op maat in: voor een functie of een persoon, maar ook voor een team of hele afdeling. In het laatste geval nemen meerdere medewerkers deel, met zowel ‘eigen’ functionele competenties als met (kern)competenties die gedeeld worden binnen het team of de afdeling. Door combinatie van de uitkomsten ontstaat een beeld van de sterkten & zwakten van het collectief.
Na bijvoorbeeld een jaar kan de 360° meting herhaald worden, waar dan heel gemakkelijk naar de verschillen gekeken kan worden: waar heeft men zich individueel of qua team in ontwikkeld?
Teamsgewijs of afdelingsbreed wordt 360° feedback ingezet bij organisatieontwikkeling, met name voor de analyse binnen groepen medewerkers: ‘hoe kan er beter samengewerkt worden of hoe kan men beter gebruik maken van elkaars talenten?’
- Opmaak competentieprofiel. Samen met u stellen wij het competentieprofiel voor de functie op: de 8 à 10 competenties die écht kritisch zijn voor succes in de functie.
- Opmaak gedragstellingen. Per competentie benoemen wij - in overleg - het gedrag dat in uw organisatie voor ieder herkenbaar is en dat de feedbackgevers kunnen herkennen en beoordelen.
- Beheersysteem. U levert alleen de basisgegevens zoals namen, e-mailadressen, en functie van de respondenten. BAPAS doet daarna alle afhandeling en controle.
- Procesbewaking. BAPAS verzendt de vragenlijsten, ziet toe op tijdig retourneren door de feedbackgevers en herinnert bij vertraging.
- Dataprocessing en analyse. BAPAS verzamelt alle binnengekomen gegevens, verwerkt ze tot betekenisvolle resultaten.
- 360° Rapportage. BAPAS legt de resultaten vast in een heldere rapportage met tabellen, analyses, toelichting en commentaar.
- Helderheid. Sterkten & zwakten van medewerkers, teams of afdeling komen duidelijk, systematisch en symptomatisch in beeld.
- Authenticiteit. De beoordeling en feedback komen vanuit de eigen werkomgeving.
- Maatwerk. De enquête is volledig op maat. De respondenten beoordelen relevant en herkenbaar gedrag, waarmee ze dagelijks te maken hebben.
- Inzicht in goed en minder goed functioneren. Medewerkers krijgen concreet inzicht in hun eigen gedrag, zodat ze dit op de zwakkere onderdelen kunnen verbeteren.
- Individuele groei. De 360° Monitor fungeert als handvat voor persoonlijke ontwikkeling en als kompas voor begeleiding, training of opleiding. Bij periodieke inzet bewaakt de 360° Monitor de voortgang in het bereiken van de persoonlijke doelstellingen.
- Organisatorische groei. Bij bredere inzet van de 360° Monitor verbeteren niet alleen individuele medewerkers, maar ook teams en afdelingen..
- Collegiale betrokkenheid. Medewerkers leren elkaar feedback te geven en als collectief te groeien naar een ‘lerende organisatie’.
- Effectivering HR management. Op welke competenties moeten we organisatie-breed sturen? Handvat bij instroom, doorstroom en uitstroom.
- Tijdbesparing. BAPAS voert het gehele traject voor u uit: samenstelling enquête; logistieke en administratieve handling; responsmanagement; rapportage en advies.
- Lage kosten. Kosten BAPAS 360° feedback enquête en rapportage €175, all-in. Inrichting vragenlijst en systeem per unieke functie eenmalig €150.
- All-in 360° pakket, volledige ontzorging
Wij voeren het gehele traject voor u uit, inclusief opmaak competentieprofiel, enquête met gedragstellingen (circa 60), online beheer, coördinatie, de communicatie met de feedbackgevers, tot en met de rapportage, de analyse en het advies.
- Arbeidspsychologisch advies
- Brede knowhow en context
360° Feedback enquêtering ontleent haar waarde aan de context waarin ze wordt ingezet, de follow-up binnen de organisatie en de koppeling naar andere HR-instrumenten. BAPAS kan als geen ander u adviseren hoe 360° feedback in uw HR instrumentarium te integreren.
- Lage kosten – hoge prijs/prestatie
Met een tarief van €190,- per rapportage en (eenmalig) €175,- inrichtingskosten per functie, ofwel per unieke enquête, behoort BAPAS tot de aantrekkelijkste aanbieders in de markt.